donderdag 31 december 2009

Kip in zwarte bonensaus



Het heeft veel gesneeuwd vanacht: zeker 15 cm. Op mijn auto ligt een dikke laag, die ik er nog af moet vegen voordat ik morgen weer naar mijn werk moet.
Veel mensen genieten ook van de sneeuw. Ze zijn aan het sleetjerijden en soms zie ik een auto langzaam door de straat rijden met een slee erachter waar dan weer kinderen op zitten. Die vermaken zich wel!

Ik hoef gelukkig de deur niet uit vandaag. Ik had alle ingrediënten voor dit gerecht in huis.



Eerst laat je 250 g kip marineren in ½ el lichte sojasaus, 1 el Shaoxing rijstwijn, ½ tl suiker, ½ tl sesamolie en 1 tl maïzena.
Daarna bereid je de overige ingrediënten voor. Rasp een stuk van 3 cm verse gemberwortel, snijd 1 sjalotje fijn, hak 2 teentjes knoflook fijn, en hak ook 2 el gefermenteerde zwarte bonen fijn.
Verhit een wok en roerbak de kip tot ze aan alle kanten bruin is. Voeg de gember, knoflook, zwarte boontjes en sjalotje toe. Roerbak nog 2 minuten. Voeg 1 dl water of bouillon toe.Breng aan de kook en laat op laag vuur indikken.
Garneer met bosui en serveer met rijst.


Chicken in black bean sauce
It has snowed a lot last night. There is a 15 cm thick layer of the white fluffy stuff. I have to get rid of that before I leave to work tomorrow.
A lot of people are enjoying the snow. But I'm just glad I don't have to leave the house. All ingredients for this recipe are in my possession.



This is the recipe:

First 250 g chicken is diced and marinated in a mix of ½ tbsp light soysauce, 1 tbsp Shaoxing ricewine, ½ tsp sugar, ½ tsp sesameoil, and 1 tsp cornflour.
The the rest of the ingredients are prepared. A 1 inch-piece of fresh ginger is grated, 1 shalot is chopped finely, 2 cloves of garlic are chopped finely. 2 tbsp fermented black beans are chopped.
Then a wok is heated and the chicken is stir-fried until brown on all sides. Then the ginger, garlic, shalot and black beans are added. All is stir-fried for 2 minutes. Then 100 ml of water or chicken stock is added.
This is brought to the boil and then all is simmered until the sauce thickens.
Garnish with spring onion and serve with rice.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...