woensdag 24 maart 2010

Thaise gele curry met kip



Dit keer probeerde ik de gele currypasta uit die ik gekocht had bij de toko. Het werd wederom een heerlijk gerecht en erg simpel te maken.

Voor Nederlandse begrippen is het vreemd om zowel rijst als aardappel in één gerecht te eten, omdat ze allebei als koolhydraten worden beschouwd. In andere delen van de wereld wordt de aardappel als groente gezien, maar niet in Nederland. Toch smaakte het prima samen.



Eerst bereidde ik alles voor. Ik sneed 200 g ontbeende kippedijen in blokjes. Ook 2 kleine aardappels en 1 aubergine sneed ik in blokjes van ongeveer 1 cm.
Ik verhitte een beetje olie in een grote koekenpan en roerbakte 2 el gele currypasta.
Toen dat begon te geuren, voegde ik 150 ml kokosroom toe en mengde het goed. Ik voegde de kip, aardappel en aubergine toe en de rest van het blikje kokosmelk en liet dat 20 minuten zachtjes koken, totdat alles gaar was. Daarna deed ik er nog 2 el vissaus, 2 tl suiker en 1 tl limoensap bij. Ik serveerde het met witte rijst en verse koriander eroverheen gestrooid.

* Ik heb de gele currypasta van het merk Mae Ploy gebruikt.
* Ik heb een blikje kokosmelk gebruikt. Doordat het blikje een tijd in de kast heeft gestaan, zijn de vetten en vloeistoffen zich gaan scheiden van elkaar. De kokosroom zit aan de bovenkant van het blikje met de kokosmelk eronder. Door het niet te schudden voor het openmaken, kun je eerst de kokosroom afgieten om te mengen met de currypasta en daarna de kokosmelk toevoegen.
* De aardappel had echt wel 20 minuten nodig om gaar te worden, ook al had ik ze in kleine blokjes gesneden.

Thai yellow curry with chicken
This time I tried the yellow currypaste that I bought at the Asian foodstore. This was a lovely dish, full of taste and very simpel to make.

In the Netherlands it's strange to combine rice and potatoes in the same dish. Both are seen as source of carbohydrates. In other parts of the world potatoes are considered to be vegetables, but not in the Netherlands. It tasted well together, though.

First I prepared the ingredients. I cubed 200 g chicken, I used meat from the legs. Then I cubed 2 small potatoes and 1 aubergine.

I heated some oil in a large frying pan en fried 2 tbsp yellow currypaste. It became fragrant soon and that's when I added 150 ml coconut cream and stirred to combine. I added the chicken, potatoes and aubergine, along with the rest of the can of coconut milk. I let it simmer for 20 minutes. I seasoned it with 2 tbsp fish sauce, 2 tsp sugar and a squeez of lime juice. I served it with white rice and fresh coriander sprinkled on top.

1 opmerking:

  1. Claudia , dat ziet er lekker uit . Veel succes .

    Rene

    http://thaisekeuken.startpagina.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...