woensdag 27 juli 2011

Mogrhabieh met sucuk en paprika



Ik zag in een kookboek een gerecht staan met zgn. "reuzencouscous", of Mogrhabieh. Dit ken ik helemaal niet. Ik had het ook nog nooit gezien in een winkel. Dus de volgende keer dat ik in een Turks/Marokkaanse winkel kwam, zocht ik ernaar. Helaas, ze hadden het niet. Totdat ik in zo'n winkel in de Steenstraat in Arnhem kwam. Warempel, daar lag het. Dus nam ik het mee. Toen was de vraag: hoe maak je het klaar? Op internet wat gezocht, maar er is slechts een handjevol recepten van te vinden. Of ik spel Mogrhabieh verkeerd, dat kan natuurlijk ook. De genoemde kooktijden varieren van 15 minuten tot 40 minuten. Dat maakte het er niet gemakkelijker op. Maar het meest zag ik 25 minuten aangegeven, dus dat heb ik als richttijd aangenomen.



Breng 2 koppen water aan de kook, voeg wat zout toe, en 1 kop Mogrhabieh. Zet het vuur zo laag dat het net blijft pruttelen en laat 25 minuten zachtjes koken. Roer tussendoor een keer door met een vork. Ik merkte dat met deze hoeveelheid water niet al het water werd opgenomen. Ik moest het afgieten. Na 25 minuten probeerde ik even. De korrels waren gaar, maar hadden nog beet.

In de tussentijd kun je de saus maken. Ik heb het volgende gedaan.
Hak 1 ui grof. Snijd een rode en gele paprika en 1 tomaat in blokjes. Hak 3 tenen knoflook (of zo veel als je lekker vindt) fijn. Snijd 1 sucuk (125 gram) in halve maantjes.
Verhit olie in een koekenpan en bak de ui tot ze doorzichtig is geworden. Voeg 1 tl scherpe rode paprikapasta (aci biber), 1 el milde rode paprikapasta (tatli biber), 1 el paprikapoeder, 1 tl komijnpoeder toe. Roer even goed door elkaar en laat een paar minuutjes op elkaar inwerken. Voeg dan de paprika, tomaat, knoflook toe. Bak een paar minuten. Voeg dan een flinke scheut water toe en een beetje zout naar smaak. Laat zo verder gaar worden. Breng op smaak met nog wat zout indien nodig, en peper. Serveer met de moghrabieh.



Mogrhabieh with sucuk and peppers

A while ago I read in a cookbook about Mogrhabieh. I had never seen it before. It was a very large kind of couscous. So the next time I visited a Turkish/Moroccan store I looked for it, but didn't find it. Until I visited such a store in Arhnem, in the Steenstraat. There it was. So I bought a package. The next question was: how do you prepare Mogrhabieh? I searched on the internet, but found only a few recipes. Maybe I got the spelling wrong? Cooking time varied from 15 to 40 minutes. A large difference. Mostly it stated 25 minutes, so that's what I went for.



Bring 2 cups of water to the boil, add a little salt, add 1 cup of Mogrhabieh, lower the heat and simmer for 25 minutes, stirring once or twice. The water wasn't absorbed completely, I had to drain it. After 25 minutes of cooking time I had a taste. The mogrhabieh was done and chewy. Good!

In the meantime you can make the sauce. This is what I did.
Chop 1 onion. Dice 1 red and 1 yellow bell pepper, and 1 tomato. Chop 3 cloves of garlic finely (or as much as you like). Slice 1 sucuk (125 grams) in crescents.

Heat oil in a frying pan. Add the onion and fry until translucent. Add 1 tsp sharp pepperpaste (aci biber), 1 tbsp mild pepperpaste (tatli biber), 1 tsp paprika, 1 tsp cumin. Stir and fry for a few minute. Add the chopped vegetables. Fry for a few minutes. Add a splash of water and cook again a few minutes. Add the sucuk, and simmer until the Moghrabieh is done. Season to taste with salt and pepper. Serve with the Mogrhabieh.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...