maandag 2 april 2012

Rogan Josh



Ik had een nieuw kookboek over Indiaas eten gekocht. Al bladerend kreeg ik steeds meer zin om een Indiaas gerecht te maken. Ik kook een klassieker: Rogan Josh. Op het plaatje zag het er zo lekker uit, en dat was het ook. Het is niet voor niets een klassieker! Je kunt dit ook maken met rundvlees, maar dan moet je het wel langer laten stoven (en af en toe wat water toevoegen als het te droog wordt). Ik heb lamsvlees gebruikt en dat is toch ook wel erg lekker, hoor.



Snijd 1 kilogram lamsvlees (lamsbout of -schouder) in hapklare blokjes, ca. 2 cm.
Rooster 2 tl korianderzaad in een droge koekenpan tot het geurt. Laat niet verbranden!
Doe over in een kommetje om af te koelen. Doe hetzelfde met 2 tl komijnzaad.
Doe komijn, koriander en 2 gedroogde chilliepepers in een specerijenmolen (in mijn geval koffiemolen) of vijzel en maal fijn.
Druk 8 teentjes knoflook door een knoflookpers. Rasp 6 cm gemberwortel fijn. Meng gember, knoflook en gemalen specerijen. Meng dit door het vlees en laat minimaal 2 uur in de koelkast marineren.

Hak 1 ui fijn. Verhit 2 el olie in een braadpan, en bak de ui zachtjes tot ze goudbruin is. Voeg het vlees toe, en bak een paar minuten, af en toe roerend, zodat het aan de buitenkant niet meer rauw is. Voeg 100 ml water toe, breng aan de kook. Zet het vuur lager, dek af, en laat 5 minuten sudderen.
Voeg de volgende specerijen toe, in zijn geheel (of zoals ik doe: in een dichtgeknoopt koffie- of theefilterzakje):
zaadjes van 6 kardemompeulen, 4 kruidnagels, 1 kaneelstokje van 7½ cm. Voeg nog 200 ml water toe, breng weer aan de kook, zet het vuur lager, dek af en laat 30 minuten sudderen.
Meng 150 ml yoghurt met wat van de hete saus uit de pan. (Zo verwarm je de yoghurt een beetje, wat de kans op schiften vermindert.) Voeg het mengsel toe en meng goed. Laat nog 15 minuten sudderen.
In die 15 minuten kun je mooi rijst koken en een groentegerecht bereiden. In mijn geval Bloemkool met mosterd. Het recept zet ik later op de blog.

Voeg een paar minuten voor serveren ½ tl garam masala toe en meng erdoor. Laat nog 3 minuten sudderen zodat de smaken aan elkaar wennen. Serveer met rijst en een groentegerecht.


Bron:

QR-code:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...