donderdag 29 maart 2012

In yoghurt gemarineerde kip met een zwarte pepersaus



Ik vond dit een erg geslaagd gerecht. Ik heb het aantal chili-pepers gehalveerd t.o.v het recept en toen vond ik het goed te doen qua scherpte. Houd je van scherp, verdubbel dan het aantal chilies. De spliterwten waren niet helemaal fijngemalen. Dat kan aan mijn keukenmachine liggen, of ik heb niet lang genoeg gemalen. De volgende keer doe ik ze in de specerijenmolen. En ik ben vergeten aan het eind kokos toe te voegen. Gelukkig heb ik een dubbele hoeveelheid gemaakt, en de tweede keer heb ik het wel toegevoegd.



Verhit een kleine koekenpan en doe er 2 el gele spliterwten (chana dal) in. Rooster ze tot ze geuren en iets donkerder kleuren. Doe ze over op een bord om ze af te laten koelen.
Maal 2 tl zwarte peperkorrels, de zaadjes van 6 groene cardemompeulen, 3 gedroogde rode chili-pepers, 1 kaneelstokje van 7½ cm in een specerijenmolen.
Doe de spliterwten, specerijen, 125 ml yoghurt, ¼ tl kurkuma, 6 tenen knoflook, 1½ tl zout in een blender of keukenmachine en maal fijn.
Snijd 500 g kip in blokjes. Ik heb ontbeende kippedijen gebruikt. Doe de kip in een kom, doe het yoghurtmengsel erbij, roer goed zodat elk stukje kip bedekt is, en laat minimaal 1 uur marineren (of een hele nacht).
Los een stukje tamarinde ter grootte van een walnoot op in heet water.

Snijd 1 rode ui in dunne halve ringen. Snijd 1 groene chilipeper fijn.
Verhit 2 el olie in een grote pan en voeg 1 tl zwarte mosterdzaadjes toe. Pas op, ze springen uit de pan, dus dek snel de pan af. Wacht tot je geen gepop meer hoort. Voeg de ui en groene peper toe. Roer, en bak ze ca. 6 minuten op middelhoog vuur. Voeg de kip toe met de marinade, en bak rondom bruin. Doe er dan 250 ml water bij, en 3 el tamarindewater. Roer, breng aan de kook, en laat 15 minuten zachtjes koken tot de kip gaar is.

Ik heb het geserveerd met rijst en een curry van bamboescheuten.



Bron:

QR-code:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...