vrijdag 30 oktober 2009

Gestoomde zalm met zwarte boontjes



Ik zag dit recept op een weblog staan en het trok me meteen aan om te maken. Ik was ondertussen mijn boek van Ken Hom aan het doorbladeren, en daar zag ik hetzelfde recept. Toen moest ik het wel proberen, natuurlijk.



Dit is wat ik gedaan heb:

Ik heb 1 el zwarte boontjes (van de toko) geprakt en gemengd met 1 el fijngehakte knoflook en ½ el gehakte gember.
Ik bestrooide twee zalmfilets met zout en peper, legde ze op een hittebestendig bordje dat in mijn stoomappartaat past en verdeelde het boontjesmengsel erover.
Ik goot er 1 el Shaoxing rijstwijn en ½ el lichte sojasaus over. Dat ging in het stoomapparaat. Ik stoomde de vis 8 minuten.
Daarna haalde ik het bord uit het stoomapparaat en verdeelde nog wat fijngesneden bosui erover. Het recept zegt ook nog verse koriander erover te strooien, maar dat had ik niet, dus liet ik het achterwege.
Ook moest er nog wat gloeiendhete olie overheen gegoten worden, maar ook dat heb ik achterwege gelaten.

Het was erg lekker, en eigenlijk ook wel heel gemakkelijk. De zwarte boontjes passen goed bij de smaak van de zalm, zonder deze te overheersen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.


Bron:

QR-code:







Steamed salmon with black beans

I saw this recipe on a foodblog and I liked it immediately. Meanwhile, I was reading in a cookbook by Ken Hom, and there I saw the same recipe. Now I had to try it.
This is what I did:

I mashed 1 tbsp of salted black beans (I rinsed them first) en combined that with 1 tbsp chopped garlic and ½ tbsp chopped gingerroot.
I seasoned two salmon fillets with salt and black pepper. I put them on a heatresistent plate that fit into my steam device. I spread the black bean mix on top.
I also sprinkled 1 tbsp of Shaoxing ricewine and ½ tbsp of light soy sauce on top. I steamed the fish for 8 minutes, which was just enough.
After that I put some chopped spring onion on top. The recipe calls for coriander (cilantro) also, but I didn't have that, so I left that out.

It was very nice. The taste of the black beans combined very well with the salmon, without being too much of a good thing.
I will definitely make this again.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...