zaterdag 3 maart 2012

Zalmcurry



Dit is een erg lekkere curry. Met zalm is weer een beetje anders. De broccoli erdoor was mijn eigen idee. Mijn oordeel is dat de saus bijna nog beter bij de broccoli paste dan bij de zalm. Je zou dit best een vegetarische curry kunnen maken door de zalm weg te laten en meer broccoli te gebruiken. Dan zou het ook heel lekker zijn. Maar hier zit de zalm er wel doorheen. En dat was toch wel erg lekker hoor.



Als eerste bereid je het tamarindewater voor, omdat het vrij lang duurt. Neem een stuk tamarinde ter grootte van een walnoot en leg in een kommetje. Voeg 150 ml heet water toe en laat weken zo lang als je kan.

Maak de specerijenmix.
Doe de volgende ingrediënten in een specerijenmolen en maal fijn: 3 gedroogde chillipepers, ½ el komijnzaad, ½ tl korianderzaad, ½ tl mosterdzaad. Voeg ¼ tl garam masala en ¼ tl kurkuma toe en roer erdoor.

Maak je mis en place.
Hak 1 ui in halve ringen. Snipper 1 ui fijn.
Rasp 3 cm gember.
Pers 4 tenen knoflook uit.
Snijd 300 g zalmfilet in blokjes.
Verdeel 1 krop broccoli in roosjes.
Ontvel 1 vleestomaat en hak in blokjes.

Maak de curry.
Verhit olie in een tamelijk grote pan en fruit de uiringen tot ze kleuren.
Voeg tomaat, uisnippers, gember en knoflook toe en roerbak 10 minuten.
Kook de broccoli 2 minuten in kokend water.

Zeef ondertussen de tamarinde in een tweede kommetje en druk zoveel mogelijk tamarinde door de zeef met behulp van een vork of lepeltje. Gooi de pulp weg.

Doe de specerijenmix bij het uimengsel, roerbak 2 minuten mee. Voeg de helft van het tamarindewater toe, breng aan de kook. Voeg 200 ml kokosmelk toe, en breng weer aan de kook. Voeg de broccoli en zalm toe. Laat nog 5 - 7 minuten zachtjes koken tot de zalm gaar is, maar niet té gaar. Breng op smaak met zout en eventueel de rest van het tamarindewater.

Serveer met rijst.


Bron:

QR-code:







Salmon curry

This is a very nice curry. The salmon makes it a little different. Adding the broccoli was my own idea. I came to the conclusion that the sauce was almost better with the broccoli than with the salmon. You could easily make this into a vegetarian dish, by leaving out the salmon and using more broccoli. It would be a delicious curry. But I made it with the salmon, and it was very good.

First, prepare the tamarind water, because this takes a while. Place a piece tamarind as big as a walnut in a bowl. Add 150 ml hot water. Soak for as long as you can.

Make the spice mix.
Grind the following ingredients in a spice grinder: 3 dried chilli peppers, ½ tbsp cumin seeds, ½ tsp coriander seeds, ½ tsp mustard seeds. Add ¼ tsp garam masala and ¼ tsp turmeric, stir to combine.

Make your mis en place.
Slice 1 onion in half rings. Chop 1 onion finely.
Grate 1 inch piece of fresh ginger.
Crus 4 cloves of garlic.
Chop 300 g salmon in 1-inch cubes.
Divide 1 head of broccoli in little florets.
Peel 1 tomato and chop coarsely.

Make the curry.
Heat oil in a large pot and fry the onion rings until golden brown.
Add tomato, chopped onion, ginger and garlic. Stir fry for 10 minutes.
Parboil the broccoli for 2 minutes in boiling water.

Put the tamarind through a sieve in another bowl. Push with a spoon against the sieve to extract as much of the tamarind as possible. Discard the pulp.

Add the spice mix to the onion mixture and stir fry for 2 minutes. Add half of the tamarind water, bring to the boil. Add 200 ml coconutmilk, bring back to the boil. Add broccoli and salmon. Cook for 5-7 minutes until the salmon is done. Season to taste with salt and more of the tamarind.

Serve with rice.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...