zondag 12 september 2010

Gnocci met tomatensaus



Ik ben in Italië op vakantie geweest, waar ik een gnocci-plankje heb gekocht. Die wilde ik natuurlijk graag uitproberen.
Ik heb het recept wat aangepast uit De zilveren lepel.



Voor 2 personen.
Kook 250-300 g aardappels. Druk ze door een aardappelpers tot een puree. Voeg wat zout toe, 50-60 g bloem en ½ geklutst ei en kneed tot een samenhangend, redelijk stijf deeg.

Rol het tot een dikke sliert van 1½ cm op een bebloemd oppervlak. Snijd de sliert in stukjes van 2 cm. Rol ze over een gnocci-plankje zodat je lichte ribbeltjes krijgt die de saus beter vasthouden.

Breng een grote pan met veel water aan de kook. Voeg de gnocci in twee gedeeltes toe en wacht tot ze boven komen drijven. Dan zijn ze gaar. Doe ze over in een verwarmde schaal waarna je de volgende hoeveelheid kookt.

Ik heb het geserveerd met tomatensaus. Die heb ik als volgt gemaakt.

Snijd 1 ui in blokjes en fruit ze aan in wat olijfolie. Voeg 1 el tomatenpuree en 1 gehakte teen knoflook toe. Fruit even mee. Blus met een scheutje witte wijn. Hak 3 grote of 4 kleine tomaten en voeg ze toe. Breng op smaak met zout, peper, suiker en oregano. Doe er een scheutje water als de consistentie te dik wordt.

Verder at ik er een gebakken biefstukje bij. Lekker. Voor een eerste keer prima gelukt.

Gnocci with tomato sauce

I have been in Italy on holiday. After such holiday's I always want to cook at home what I have eaten there. Combine this with the fact that I bought a gnocci-wood and you can guess what was for dinner tonight: Gnocci.

I adapted the recipe a little from The Silver Spoon.

Serves 2.
Cook 250-300 g potatoes. Rice them using a potatoe ricer. Add some salt, 50-60 g wheat flour and half a beaten egg. Knead into a stiff, cohesive dough.

Roll out on a floured surface into a lengths of 1½ cm (½ inch) thick and cut in 2 cm (¾ inch) thick pieces. Roll them over a gnocci-wood to make ribbles that hold the sauce better. Use a fork, alternatively, or omit this step.

Fill a large pot with water and bring to the boil. Add half of the gnocci. Cook until they float to the surface. That's when they're ready. Remove from the water with a slotted spoon, put on a warmed plate and cook the next batch.

I served the gnocci with tomato sauce, which I made as follows:

Chop 1 onion and cook for a few minutes. Add 1 chopped clove of garlic and 1 tbsp tomato purée. Cook for a few more minutes. Add a splash of white wine and reduce until almost dry. Chop 3 large or 4 small tomatoes and add to the pan. Season to taste with salt, pepper, sugar and oregano. Add a little water if necessary.

I had the gnocci with rumpsteak. The gnocci were very good for a first try.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb veel Gnocchi in Italie gegeten. Lekker!
    Ik vroeg me af wat een Gnocchi plankje was (had geen idee!)maar ik heb hem op google gevonden. Ik heb op 'Gnocchi board' gezocht.
    Helaas heb ik (nog)geen aardappelpers dus ik moet even wachten met zelf Gnocchi maken- of ik moet terug naar Italie om het daar te eten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De aardappelpers gebruik ik om de aardappel zo fijn mogelijk te pureren. Dat kun je ook op andere manieren doen, bijvoorbeeld heel fijn prakken met een vork, een aardappelstamper, door een zeef roeren, of zelfs met een staafmixer. Hiermee moet je wel een beetje oppassen. Een keukenmachine is niet geschikt voor aardappelpuree, omdat je dan een plakkerige massa krijgt. Dat gevaar heb je ook met de staafmixer als je overdrijft. Ik mijn aardappelpers gekocht bij Dille en Kamille voor ongeveer €15,-
    Naar Italie gaan is natuurlijk altijd een goed idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, moest even lachen- vroeger maakte ik zelf babyvoeding. Ik weet heel goed dat het mis kan gaan met een staafmixer!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...