zaterdag 18 september 2010

Pompoenpuree met lavendelzout



Dit recept gebruik het lavendelzout dat ik eerder gemaakt heb. Ik heb er gebakken vis en gebakken aardappeltjes bij geserveerd. Ik vond het verrassend lekker. Je ruikt en proeft een hint van lavendel, maar je kunt de smaak alleen thuisbrengen als je het weet. De lavendel past heel goed bij de pompoen. De pompoenpitten geven een lekkere crunch en de olie geeft nog wat meer diepte aan de smaak. Een hele goed combi. Ik vond het zo lekker dat ik mijn bord wel wilde aflikken, maar mijn opvoeding hield me tegen :-)



Voor 4 personen.
Snijd 800 g pompoenvlees in blokjes en snipper 1 ui.
Verhit wat boter en fruit de ui. Voeg de pompoenblokjes toe en fruit even mee. Voeg dan 200 ml groente- of kippebouillon toe en laat 20 minuten zachtjes stoven tot de pompoen gaar is.
Rooster in de tussentijd een klein handje pompoenpitten in een droge koekenpan. Let op! De pitten kunnen uit de pan gaan springen. Hak ze daarna grof.

Pureer de gare pompoen met een staafmixer. Roer er 100 ml slagroom of crème fraîche door. Breng op smaak met witte peper en lavendelzout.

Schep op de borden, strooi er de pompoenpitten en nog wat lavendelzout over, ongeveer een kwart theelepel per bord. Besprenkel met pompoenpittenolie (die heb ik vorig jaar gekocht op vakantie in Oostenrijk). Ik gebruikte ongeveer een halve eetlepel per bord.



Pumpkinpurée with Lavendersalt

This is a recipe for the lavendersalt I blogged about earlier. I served it with fried fish and baked potatoes. The lavender and pumpkin go surprisingly well together. You can smell and taste a hint of the lavender, but you can only name it if you know about it. The seeds give a nice crunch and the oil gives more depth of taste. A very good combination. I really liked it and almost licked off my plate. It's just that I wasn't raised that way :-)

Serves 4.
Cube 800 g pumpkinflesh and chop 1 onion.
Heat a knob of butter in a pot and fry the onion softly. Add the pumpkin and fry a minute. Add 200 ml vegetable or chicken stock and let simmer for 20 minutes until the pumpkin is soft.
In the meantime, roast a small handful of pumpkinseeds in a dry frying pan. Watch out! The pumpkinseeds can jump from the pan.

Mash the pumpkin with an immersion blender. Stir through 100 ml double cream or sour cream. Season with white pepper and lavendersalt.

Ladle the purée on the plates. Spread the pumpkinseeds and some more lavendersalt (I used ¼ tsp for each plate) over the purée. Pour a little pumpkinseed oil over it, I used ½ tbsp for each plate.

2 opmerkingen:

  1. mmm lekker- ga ik zeker proberen.
    Ik heb alles in huis /of in de tuin moet ik zeggen. (mijn eigen pompoenen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me leuk, zeg, je eigen pompoenen kunnen opeten. Neemt een pompoenplant niet heel veel ruimte in beslag? Dat is wat mij altijd een heeft tegengehouden om ze zelf te kweken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...