maandag 23 januari 2012

Sambal goreng daging



Ik had weer eens zin in een Indonesisch gerecht, en omdat ik onlangs een boek van Lonny Gerungan had gekocht, heb ik er daar een uit gezocht. Ik heb het niet precies volgens recept gemaakt. Ik heb minder chilipepers gebruikt. Volgens Lonny moesten hier 3 rode lomboks en 5 rawits in. Rawits zijn van die kleine, hele hete pepertjes. Mij niet gezien (en gegeten). Maar als je van pittig houdt, leef je uit. Ik heb ook bok choi toegevoegd, om wat meer groenten te hebben. Oorspronkelijk horen die er niet in.



Snijd 200 g biefstuk in hapklare plakjes. Snijd 4 bok choi in reepjes. Ik heb alleen het knapperige gedeelte gebruikt. Snijd 3 tenen knoflook heel fijn. Snijd een stukje verse gember van 3 cm fijn. Snijd 1 tomaat in stukjes.

Maak de kruidenpasta. Maal in een keukenmachine de volgende ingrediënten fijn:
1 middelgrote ui
1 tl sambal oelek
(of al die pepers)
½ tl korianderpoeder
½ tl komijnpoeder
½ tl trassi
beetje zout


Verhit olie in een wok of grote koekenpan met hoge rand. Bak het vlees tot het rondom bruin is, haal uit de pan.
Doe de knoflook in de pan en bak een minuutje. Laat het niet verbranden! Voeg de kruidenpasta toe, en roerbak even mee. Doe 1 stengel citroengras en tomaat erbij. Roerbak 3 minuten. Doe dan de bok choi erbij en roerbak 3 minuten. Voeg het vlees en 1 el ketjap manis toe. Haal de citroengrasstengel eruit en serveer met rijst.


Bron:

QR-code:







Sambal goreng daging

I felt like cooking an Indonesian dish today. I had recently bought a book bij Lonny Gerungan, a Dutch Indonesian celebrity chef, and chose a recipe from this book. I didn't follow the recipe precisely. I used less chillies. If you like it hot, you follow the original recipe, and use 3 lomboks and 5 rawits. Rawits are small, very hot, chillies. I also added bok choi, to increase the amount of veggies.

Slice 200 g beef steak in bite-size pieces. Chop 4 heads bok choi, I used only the crunchy part. Chop 3 cloves of garlic very finely. Chop a piece of fresh ginger of 1 inch finely. Chop 1 tomato coarsely.

Make the spice paste by grinding the following ingredients in a little food processor, or pestle and mortar.
1 medium onion
1 tsp sambal oelek
(or chili paste, or 3 lomboks and 5 rawits)
½ tsp ground coriander seeds
½ tsp ground cumin
a little salt
½ tsp trassi
(shrimp paste)

Heat 2 tbsp oil in a wok or large frying pan. Fry the meat until brown on all sides. Remove from the wok.
Add garlic and fry for 1 minute. Take care not to burn the garlic! Add the spice paste, and stir-fry for a minute. Add 1 stalk lemon grass and the tomato. Stir-fry for 3 minutes. Add the bok choi and stir-fry 3 minutes. Add the meat and 1 tbsp ketjap manis (sweet Indonesian soy sauce). Stir to combine. Remove the lemon grass and serve on rice.

2 opmerkingen:

  1. Ik verbaas mij ook altijd over de hoeveelheid rawits pepers bij Lonny. Ik houd best van pittig, maar wat er bij hem in zijn recepten staat is wel erg gortig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is vast de Indonesische smaak. Of Lonny houdt zelf van heel erg pittig. Ik krijg wel de indruk van zijn boeken dat de recepten authentiek zijn. Aan sommige ingrediënten is heel moeilijk te komen, dan denk ik dat het niet is aangepast aan de Nederlandse smaak. Maar gelukkig bepaal ík hoeveel pepers ik er in doe.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...