zondag 1 maart 2009

Boboti



Ik was wat aan het lezen op het blog van Eetschrijven en zag het recept voor boboti. Nu heb ik ooit een zuid-afrikaanse collega gehad van wie ik het kookboek mocht lenen. Dat was in het afrikaans geschreven, maar die taal lijkt nog steeds zoveel op Nederlands dat ik de recepten moeiteloos kon volgen. Uit dat kookboek heb ik indertijd boboti gemaakt. Ik ben dat recept echter kwijtgeraakt. Ik herinner me alleen nog dat er saffraan in ging.

Dus toen ik het resep vir boboti zag, wilde ik het eens uitproberen. Het kan niet hetzelfde recept als van mijn collega zijn, want er zit geen saffraan in. Maar het leek erg lekker en verder wel origineel te zijn.



Ingredienten
1 kg hoh gehakt
2 uien, grof gesnipperd
2 gedroogde abrikozen, fijngehakt
2 tenen knoflook
1 ei
60 ml volle melk
1 dikke bruine snee oud brood
sap van 1 citroen
30 ml azijn
125 g sultana's, geweekt
4 laurierbladeren
6 citroenbladeren, lime leaves, of djeroek poeroet(toko)
125 g amandelschaafsel
halve centimeter gemberwortel
3 theelepels garam masala (toko)
1 theelepel komijn
1 theelepel kurkuma
1/2 theelepel gemalen zwarte peper
1 eetlepel grof zeezout
olie

Voor de bovenlaag:
125 ml volle melk
1 ei
1/2 theelepel kurkuma

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Verkruimel het brood. Doe de knoflook, de gember en het zout samen in een vijzel en stamp ze tot een pasta (ik heb een kleine keukenmachine gebruikt). Laat de uien in een braadpan op halfhoog vuur glazig fruiten in de olie. Voeg het knoflookmengsel bij de uien en laat dit nog 1 minuut samen fruiten. Voeg de fijngesneden abrikoos en de broodkruimels toe en giet een scheut water in de pan zodat de kruimels net onder staan. Klop het ei los, roer er de melk door en voeg aan dit mengsel de garam masala, de komijn, de kurkuma en de peper toe. Maak hier het gehakt mee aan. Voeg het citroensap, de azijn, de sultana's en de amandelen bij het uienmengsel in de pan, roer even door en roer er vervolgens het gehaktmengsel bij; even losroeren. Schep dit alles in een ovenschaal, druk de laurier- en citroenbladeren in het gerecht en laat dit in de oven een uur lang garen (ik heb een half uur gedaan). Maak intussen het mengsel voor de bovenlaag: kluts de eieren met de melk en roer er de kurkuma door. Giet dit over het gehaktmengsel en plaats nog eens een half uur in de oven. Serveer met rijst en een salade, bijv. tomatensalade.

Ik maakte gele rijst: Voeg een beetje kurkuma en droge sherry bij het water voor de rijst.
Voor de tomatensalade: Hak tomaten in blokjes en snipper een uitje heel fijn. Meng door elkaar. Maak een dressing van extra virgine olijfolie en balsamicoazijn, zout en peper. Roer door de tomaten.




Bron: Eetschrijven



Boboti

I was reading on a Dutch foodblog, Eetschrijven, and saw a recipe for boboti. Once I had a colleague from South Afrika, and was allowed to borrow his cookbook for awhile. This was written in the african language, but that still resembles Dutch so much that I could easily follow the recipes. I cooked boboti from this book, but unfortunately I lost the recipe. I only remember that saffran was one of the ingredients.

This resep vir boboti sounded original to me, although it has no saffran in it. I gave it a try.



Ingredients
1 kg minced meat
2 onions, chopped
2 dried apricots, chopped
2 cloves of garlic
1 egg
60 ml full fat milk
1 slice of wholewheat bread from a day old
juice of 1 lemon
30 ml vinegar
125 g sultanas, soaked
4 bay leaves
6 lime leaves
125 g almonds, in waferthin slices
gingerroot, piece of ½ cm
3 tsp garam masala
1 tsp cumin
1 tsp turmeric
½ tsp grounded black pepper
1 tbsp coarse seasalt
oil

For the top layer:
125 ml full fat milk
1 egg
½ tsp turmeric

Method
Preheat the oven to 180°C. Crumble the bread. Put garlic, ginger and salt in a pestle and mortar (or food processor) and make it into a pasta.
Fry the onions softly in the oil until soft. Add the garlic mix and fry another minute. Add apricot and breadcrumbs and so much water that the breadcrumbs are just covered. Beat the egg with the milk and to this mixture the garam masala, cumin, turmeric and pepper. Mix this through the minced meat.

Add lemon juice, vinegar, sultanas and almonds to the onion mix in the pan, stir, and add the minced meat. Mix until well combined.

Put everything in a baking tin. Press the bay leaves and lime leaves in the meat and put in the oven for an hour (I did half an hour). Beat the egg with the milk and turmeric for the top layer. Laddle this over the meat and put back in the oven for another half an hour.

Serve with rice and a salad, for example a tomato salad.

I made yellow rice: add a little turmeric and a splash of dry sherry to the cooking water of the rice.
For the tomato salad: chop some tomatoes. Chop an onion very finely. Mix. Make a dressing from extra virgin olive oil, balsamic vinegar, salt and pepper. Mix.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...